ایران دریلینگ: سقوط قیمت نفت و بیکاری صدها دکل حفاری در جهان سبب پدیدار شدن مازاد عرضه دکل های حفاری در سراسر دنیا شده است. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از مانا با سقوط دور از انتظار قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، شاهد مازاد عرضه دکل های حفاری دربازارهستیم چرا که بازار ساخت دکلهای حفاری در یکی از بدترین شرایط خود قرار دارد. سقوط قیمت نفت و بیکاری صدها دکل حفاری، سبب این امر در سراسر دنیا شده است به گونهای که تعداد تقاضاهای کارفرمایان حفاری برای اجرای طرحهای جدید نیز به کمترین میزان در چند دهه اخیررسیده است. در جدول زیر تعداد سفارشهای ساخت دکل در پنج سال گذشته نشان داده شده است.

با نگاهی به این نمودار در مییابیم که تعداد دکلهای سفارش شده در سال گذشته میلادی، تنهاهفت دکل بوده که هیچ کدام در رده کشتی حفاری نبوده است.
بدین ترتیب کارشناسان معتقدند در ماه های باقیمانده سال 2016 میلادی نیز، شاهد تغییر قابل توجهی در شرایط کنونی نخواهیم بود. در حال حاضر در مجموع 177دکل حفاری در یاردهای مناطق مختلف دنیا در حال ساخت است. دکلهای جک آپ با 118 سفارش در صدر این فهرست قرار دارد و تعداد کشتیهای حفاری و سکوهای نیمه شناور در مراحل مختلف ساخت به ترتیب 33، 18و هشت دستگاه است. از این دکلها، تنها 37 دستگاه دارای سفارش قطعی هستند، 140 دکل دیگر در مراحل مختلف قرارداد و 30 دکل در سنگاپور در حال ساخت است، همچنین یاردهای چین با 85 سفارش ساخت دکل در صدر این فهرست و یاردهای کره جنوبی با 19 دکل در رتبه سوم قرار دارند.
در شرایط کنونی با وجود مازاد عرضه دکل حفاری و کاهش تقاضا، کارفرمایان بدنبال لغو و یا به تاخیر انداختن سفارشهای خود هستند. عدم تحویل 26 دکل ساخته شده در یاردهای چین به خریداران، نشان میدهد شرایط دشوار و کم سابقهای بر این صنعت سایه افکنده است. آمار منتشر شده گویای اینست که از این تعداددکل ها، 17 دستگاه جک آپ هستند. درحال حاضرعملیات ساخت 100 دکل جک آپ، 23 کشتی حفاری و 13 سکوی نیمه شناور با حداقل سه ماه تاخیردر تحویل روبرو هستند. شرکت سی دریل با لغو سفارش هشت دکل جک آپ در حال ساخت در یاردهای چین، یکی از مشتریانی است که در بازار کنونی حفاری تمایلی به توسعه تعداد ناوگان حفاری خویش ندارد. تعدادی دیگر از مشتریان نیز نسبت به لغو قراردادهای سفارش ساخت دکل های حفاری، به ویژه دکل های نیمه شناور اقدام کرده اند.
توسعه ناوگان حفاری برزیل در اغما
برزیلیها که در سال های گذشته برای خرید 29 دکل نیمه شناور حفاری در آب های نیمه عمیق خود برنامه ریزی کرده بودند، در حال حاضر با کاهش قیمت های نفت و اعلام پیگیری قضایی رسواییهای هنگفت مالی و پرداخت رشوههای کلان به تعداد قابل توجهی از مدیران ارشد شرکت پتروبراس، با بحران دشواری دست و پنجه نرم میکنند. همچنین تاخیر در پرداخت هزینههای تکمیل دکلهای سفارش داده شده، آینده توسعه میادین آبهای عمیق این کشور در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
در مجموع، تمامی شواهد نشان میدهد در نیمه دوم سال 2016 میلادی نیز شاهد اتفاق قابل توجهی در این صنعت نخواهیم بود. موج توقف تکمیل دکل ها و اخراج کارکنان شار یاردها ولغو قراردادهای ساخت، همچنان ادامه خواهد داشت. حتی با افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت نیز، شرکتهای حفاری همچنان با بدبینی به انتظار بازگشت روزهای بهتر نشسته و ترجیح میدهند با ریسک کمتری، فعالیتهای خود را ادامه دهند. بدین ترتیب با وجود صدها دکل بیکار حفاری و سقوط شدید قیمت دکل های به فروش گذاشته شده، هیچ کس نمیداند آینده صنعت ساخت دکلهای حفاری به کدام سوی سوق پیدا خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند در ماه های باقیمانده سال 2016 میلادی نیز، شاهد تغییر قابل توجهی در شرایط کنونی نخواهیم بود. هم اکنون در مجموع 177 دکل حفاری در یاردهای مناطق مختلف دنیا در حال ساخت است. دکلهای جک آپ با 118 سفارش در صدر این فهرست قرار دارد. تعداد کشتیهای حفاری و سکوهای نیمه شناور در مراحل مختلف ساخت به ترتیب 33 ، 18 و هشت دستگاه است.

با نگاهی به این نمودار در مییابیم که تعداد دکلهای سفارش شده در سال گذشته میلادی، تنهاهفت دکل بوده که هیچ کدام در رده کشتی حفاری نبوده است.
بدین ترتیب کارشناسان معتقدند در ماه های باقیمانده سال 2016 میلادی نیز، شاهد تغییر قابل توجهی در شرایط کنونی نخواهیم بود. در حال حاضر در مجموع 177دکل حفاری در یاردهای مناطق مختلف دنیا در حال ساخت است. دکلهای جک آپ با 118 سفارش در صدر این فهرست قرار دارد و تعداد کشتیهای حفاری و سکوهای نیمه شناور در مراحل مختلف ساخت به ترتیب 33، 18و هشت دستگاه است. از این دکلها، تنها 37 دستگاه دارای سفارش قطعی هستند، 140 دکل دیگر در مراحل مختلف قرارداد و 30 دکل در سنگاپور در حال ساخت است، همچنین یاردهای چین با 85 سفارش ساخت دکل در صدر این فهرست و یاردهای کره جنوبی با 19 دکل در رتبه سوم قرار دارند.
در شرایط کنونی با وجود مازاد عرضه دکل حفاری و کاهش تقاضا، کارفرمایان بدنبال لغو و یا به تاخیر انداختن سفارشهای خود هستند. عدم تحویل 26 دکل ساخته شده در یاردهای چین به خریداران، نشان میدهد شرایط دشوار و کم سابقهای بر این صنعت سایه افکنده است. آمار منتشر شده گویای اینست که از این تعداددکل ها، 17 دستگاه جک آپ هستند. درحال حاضرعملیات ساخت 100 دکل جک آپ، 23 کشتی حفاری و 13 سکوی نیمه شناور با حداقل سه ماه تاخیردر تحویل روبرو هستند. شرکت سی دریل با لغو سفارش هشت دکل جک آپ در حال ساخت در یاردهای چین، یکی از مشتریانی است که در بازار کنونی حفاری تمایلی به توسعه تعداد ناوگان حفاری خویش ندارد. تعدادی دیگر از مشتریان نیز نسبت به لغو قراردادهای سفارش ساخت دکل های حفاری، به ویژه دکل های نیمه شناور اقدام کرده اند.
توسعه ناوگان حفاری برزیل در اغما
برزیلیها که در سال های گذشته برای خرید 29 دکل نیمه شناور حفاری در آب های نیمه عمیق خود برنامه ریزی کرده بودند، در حال حاضر با کاهش قیمت های نفت و اعلام پیگیری قضایی رسواییهای هنگفت مالی و پرداخت رشوههای کلان به تعداد قابل توجهی از مدیران ارشد شرکت پتروبراس، با بحران دشواری دست و پنجه نرم میکنند. همچنین تاخیر در پرداخت هزینههای تکمیل دکلهای سفارش داده شده، آینده توسعه میادین آبهای عمیق این کشور در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
در مجموع، تمامی شواهد نشان میدهد در نیمه دوم سال 2016 میلادی نیز شاهد اتفاق قابل توجهی در این صنعت نخواهیم بود. موج توقف تکمیل دکل ها و اخراج کارکنان شار یاردها ولغو قراردادهای ساخت، همچنان ادامه خواهد داشت. حتی با افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت نیز، شرکتهای حفاری همچنان با بدبینی به انتظار بازگشت روزهای بهتر نشسته و ترجیح میدهند با ریسک کمتری، فعالیتهای خود را ادامه دهند. بدین ترتیب با وجود صدها دکل بیکار حفاری و سقوط شدید قیمت دکل های به فروش گذاشته شده، هیچ کس نمیداند آینده صنعت ساخت دکلهای حفاری به کدام سوی سوق پیدا خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند در ماه های باقیمانده سال 2016 میلادی نیز، شاهد تغییر قابل توجهی در شرایط کنونی نخواهیم بود. هم اکنون در مجموع 177 دکل حفاری در یاردهای مناطق مختلف دنیا در حال ساخت است. دکلهای جک آپ با 118 سفارش در صدر این فهرست قرار دارد. تعداد کشتیهای حفاری و سکوهای نیمه شناور در مراحل مختلف ساخت به ترتیب 33 ، 18 و هشت دستگاه است.
کد خبر : 1199
ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir